Üstün Zekâlı Ve Yetenekli Çocuklar Ve Eğitimleri Vize Deneme Sınavı -1
Üstün zekânın tanımı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
a) Araştırmacılar üstün zekânın tanımı ile ilgili fikir birliğine varamamışlardır.
b) Bütün tanımlarda genetik faktörler zekânın oluşumunda daha etkilidir.
c) Zekânın tanımında yaratıcılık kavramından ilk bahseden Guilforddur.
d) Sternberg zekânın tanımında çevreye uyum sağlamadan bahseder.
e) Psikometrik yaklaşımlar ise zekâyı bireysel farklılıkların ölçümü ile açıklar.
Üstün zekâlı kavramından ilk bahseden kimdir?
a) Terman
b) Spearman
c) Galton
d) Marland
e) Guilford
NOT: ‘Üstün zekâlı’ kavramı ilk olarak 1869 yılında Francis Galton tarafından kullanılmış bundan sonra pek çok bilim insanı üstün zekâlılıkla ilgili çeşitli tanımlamalar yapmıştır.
Marland Raporu’nda üstün yetenek ‘belirlenen alanların birinde ya da birkaçında yüksek performans gösterme’ şeklinde tanımlanmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu alanlardan biri değildir?
a) Yaratıcı veya üretken düşünme
b) Liderlik yeteneği
c) Görsel sanatlar ve sahne sanatları
d) Psikomotor yetenek
e) Algılama yeteneği
Üstün zekâlılığın tanımında asenkronize gelişimden bahseden aşağıdakilerden hangisidir?
a) Marland Raporu
b) Columbus Grup
c) Annemarie Roeper
d) Gagne
e) Clark
NOT: Özel yetenekli kavramını yeniden tanımlamak için Ohio Columbus’ta toplanan Columbus Grup ismiyle anılan bir grup eğitimci, psikolog ve ebeveyn 1991 yılında üstün zekâyı şu şekilde tanımlamıştır: “Üstün zekâ, kişide ileri düzeyde bilişsel yeteneğin ve artan yoğunluğun toplumun normundan niteliksel olarak farklılaşan içsel deneyim ve farkındalık yaratmak üzere birleşmesiyle oluşan asenkronize yani eş zamanlı olmayan gelişimdir. “ Zihinsel kapasite arttıkça eş zamanlı olmayan gelişim de artar.
Üstün zekâlılığın tanımı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
a) Daha çok psikometrik ölçümlere dayalı tanımlamalar yapılmıştır. ↩
b) Galton’a göre çocuklar özel yetenekli olma potansiyelini çevrelerinden alır.
c) Terman üstün zekâlı kişileri “110” ve üzeri IQ puanına sahip kişi şeklinde tanımlamıştır.
d) Clark zekâyı bilişsel işlevlerle sınırlandırır.
e) Sternberg zekânın yalnızca zihinsel yönüne odaklanmıştır.
Üstün zekâlı çocuklarla ilgili ülkemizde yapılan resmi tanımlamalarda son yıllarda en çok hangi kuramcının tanımından etkilenilmiştir?
a) Terman
b) Guilford
c) Gardner
d) Gagne
e) Roeper
NOT: Ülkemizde son yıllarda üstün yetenek tanımlarının şekillenmesinde Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)’nın benimsediği zekâ kuramları etkili olmuştur. Genel zekâ kuramları 20. yüzyılda daha ön plana çıkmışken 21. yüzyıla gelindiğinde Howard Gardner’ın 1983 yılında geliştirdiği Çoklu Zekâ Kuramı daha ön plana çıkmıştır.
Türkiye’de üstün zekâlılıkla ilgili yapılmış olan ilk resmi tanımın yılı hangisidir?
a) 1974
b) 1991
c) 2000
d) 2006
e) 2013
NOT: Ülkemizde üstün zekâlılıkla ilgili yapılan ilk resmi tanım 1974 yılında Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Hakkında Yönetmelikte yer almıştır. Bu tanıma göre IQ’sü 130 üzeri olan üstün zekâlı, 120 üzeri olan ise üstün yetenekli olarak kabul edilmiştir. Bu tanım üstün yeteneği zekâ testleriyle sınırlandırmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi üstün zekâyı duygusal yönüne vurgu yaparak tanımlamıştır?
a) Terman
b) Annemarie Roeper
c) Gagne
d) Guilford
e) Marland
NOT: Annemarie Roeper, üstün zekâyı duygusal yönüne vurgu yaparak tanımlamıştır. Roeper’a göre üstün zekâ daha fazla farkındalık, daha fazla duyarlılık, algılananları daha iyi anlama, zihinsel ve duygusal deneyimlere daha iyi dönüştürebilme yeteneğidir.
Üstün/özel yetenekli bireylerle ilgili yapılan tanım ülkemize hangi tarihte son şeklini almıştır?
a) 2000
b) 2012
c) 2006
d) 2018
e) 2013
NOT: 2018 yılında ‘Özel yetenekli birey: yaşıtlarına göre daha hızlı öğrenen, yaratıcılık, sanat, liderliğe ilişkin kapasitede önde olan, özel akademik yeteneğe sahip, soyut fikirleri anlayabilen, ilgi alanlarında bağımsız hareket etmeyi seven ve yüksek düzeyde performans gösteren birey’ şeklinde son halini almıştır.
‘Zekâ, bir bireyin eylemlerinin olası sonuçlarını önceden tahmin ederek belirli bir duruma yanıt verme yeteneğidir.’ tanımını kim yapmıştır?
a) Fontana
b) Sternberg
c) Columbus Grup
d) Spearman
e) Bigge
NOT: Bigge için zekâ, bir bireyin eylemlerinin olası sonuçlarını önceden tahmin ederek belirli bir duruma yanıt verme yeteneğidir.
Yorumlar
Yorum Gönder